måndag 19 oktober 2009

Höstat ute och inne

Så här häftig var himlen häromkvällen. Innan regn och stormvädret började.
Sen var den ju mindre häftig. Grå, grå.......
I morse ösregnade det när vi åkte, men innan vi kom in till Gävle snöade det ganska ordentligt. Som tur försvann det igen och solen kom fram.
I helgen har jag äntligen fått tummen ur och "höstat" ute. På lördagen var det ju skitväder, så då slöade jag bara. Tvättade inte ens!! Fyy på mej.
Höstkragen blommar nu

Igår sken ju solen på förmidddan, men innan jag hann ut var hela himlen grå igen. Kallt som sjutton var det, men det var bara att försöka rafsa ihop alla krukor och kasta alla gamla ettåringar som var halvdöa. Med lite hjälp lyfte jag in växthuset på altanen så slipper vi ha värmen på så mycket i vinter. Hoppas det funkar.

Kolla det blev några jordnötter i år med.
Fast plantorna fick både spinn och annat elände.

Medan jag höll på där höll gubben på att sätta panel på altandörren. Det är en gammal innerdörr som börjat ha gjort sitt. Naturligtvis lyckades dom ju spräcka nedersta rutan. Så nu blev det panel en bra bit upp. Jaja man ska inte gnälla när dom försöker. En enda stackars blomma blev det av tre änglar i år. Jösses!

När jag kånkan undan allt började jag titta på päronträdet. Varför gjorde jag det?????
Sen började jag ju såga i det också. Ingen har väl rört det trädet på över 20 år så det måste göras något. Hjälpte inte hur mycket jag sågade. Det enda som hände var att det blev en stooor hög med grenar på gräsmattan. Jag måste väl gå ut och försöka bli färdig på torsdag.

Gojorna sitter o halvsover

Sonen kom hem på lördag så vi fick ta hand om honom ett dygn. Göda honom lite. Brorsan tyckte det var kul att han kom, så det blev killsnack långt in på natten. För inte så länge sen bråkade dom jämt. Tur dom växer på sej.
Idag har jag jobbat hela dan och imorgon med. På onsdag ska jag och en till iväg på en "våga sälj" träff i Arlanda. Har ingen aning om vad det är för nåt, men jag hoppas det är nåt skoj, så man inte sitter o halvsover. Finns inget värre än korvstoppning


Ja så har jag höstat lite inne med. Äntligen tvättat köksfönstren och bytt gardiner. Så hittade jag en massa rönnbär som fick hamna på ljusbrickan.

Himmel vad jag svammlar idag. men det var ju så länge sen. TB har tydligen packat ihop alldeles i helgen igen, tråkigt. Egentligen vill jag skriva där, men.....

6 kommentarer:

  1. Hej Ylva! Ja, TB har jag mer eller mindre gett upp med..........nästan alla har ju ändå flyttar hit :-)
    Höstväder här också och inneväder tycker jag. Stickar, läser och sitter vid datorn gör jag och så lite hushållsarbete mitt i allt. Finns ju alltid nåt att pyssla med.
    En blomma på "änglarna" är ju inte så kul, även om den är fin. Men ibland undrar man om det är lönt att vinterförvara växter och hålla på. Försökte ju spara dahlior förra vintern, men det blev ju bara en slemmig sörja. Så jag köpte lite nya i år och nu ligger dom på komposten i stället. Ha det så bra. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Ja, TB har jag också gett upp, det verkar ju aldrig bli någon lösning där tyvärr. Mina Änglar blommade förvisso ganska bra men de växte inte och hade nästan inga blad - inte så snygga med andra ord. Får ta och lägga till dig i din blogglista så jag hittar hit igen =) Ha det gott / gittan

    SvaraRadera
  3. Ja, även jag, som ändå hållt ut ganska länge, på TB, har nu tröttnat !!!
    Kanske lägger jag upp något nu och då där i framtiden - om den kommer igång igen... - men nu blir det nog mest bloggat här.
    Trist, men sant.

    Jag har oxå höstat i helgen =)
    Och igår köpte jag lite nya blommor till entrén, kanske jag tar mig ut i kvällsmörkret och planterar dem.
    Inne har jag bara hunnit få fram lite mer ljus. Inget annat höstigt.

    Ha det gott!!
    /vaxtustradgarden

    SvaraRadera
  4. Så vackra gojor du har som satt på sin pinne och sov.
    Här är trädgården i vila men lite lövräfsning återstår men det får gubben sköta om. Han är permitterad nu så...själv stickar jag på min lediga tid :)
    Vi hörs

    SvaraRadera
  5. Ja nu gick flytten för mig- Tb har konstrat så länge så det blev inget kul o blogga... / kram åsa

    SvaraRadera
  6. Tack för välkomnandet på min blogg! Ja nu tröttnade jag på trädgårdsblogg som aldrig funkar! Får se hur jag klarar den här nya bloggen!

    SvaraRadera