söndag 18 april 2010

Islossning o trädkramare

 Idag vaknade jag före 8. Typiskt när man får sova hur länge man vill. Som tur var har det varit soligt och fint, men lite kalla vindar.
Började med att slänga i en maskin tvätt och hängde ut på tork.

















  Efter frukosten gick jag ut. Just nu går jag bara i väntans tider. Att få börja med nå´t "riktigt".  Kan ju inte börja kratta, för det är alldeles surt i gräset. Sjön har sjunkit undan det värsta iallafall.

 Frustrerande när man vill göra nåt. Så jag började med att hjälpa till med islossningen i dammen. URK vad illa det luktade när jag slog hål i isen. Men nu ska det väl snart smälta bort.
 Efter det tog jag tag i kaprifolen som lindat sej runt och in i hängrännan på garaget. Hade försökt växa sej in också. Klippte ordentligt och ska nog sätta den på en bättre plats bara det blir lite varmare.
 Såg att Bambi har hittat ALLA mina tulpaner i år, suck!
Såg två stycken gick vid älvkanten häromdan. Dom har ju kunnat hålla sej kvar där då. Förra året hittade dom ju bara tre stycken.
Sen började jag ju titta på päronträdet jag började med i höstas. Släpade fram stegen och klättrade upp. HU så högt upp jag hamnade. Höll bara på att ramla ner en gång, som tur var. Men nu har jag kapat alla dom höga topparna och glesat ut lite. Egentligen är det väl lite sent, men har ju inte kommit dit förr. Ska väl ta mera till hösten när man ser hur allt ser ut. Det märks att man har muskler i "vila". Känns lite överallt nu och värre lär det väl bli imorgon, fniss.
 Och titta det börjar hända saker i krukorna med indiska fröer, som jag satte i tisdags. Spännande få se vad allt blir för något.

Nu ska jag försöka hinna med att läsa lite hur det går med erat "vårbruk" också.



Ha en bra kväll




   

5 kommentarer:

  1. Skönt när man får komma igång lite grann med vårröjningen, men det är fortfarande lite vått även hos mig.
    Huuu...klättra på stegar är inte min grej, hoppas du har bra med balansen!!
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. Ja, man vill ju så gärna sätta igång med nåt ute. Tråkigt med tulpanerna. Ha det bra. Kram

    SvaraRadera
  3. Vi här nere har ju kommit i gång med "vårbruket", men när det sen är c:a + 6 och en isande vind, får man hålla sig inne. Skulle vila mina sargade muskler och då ser jag naturligtvis att altanen behöver städas, så det blev full fart igen.
    Att man aldrig lär sig.
    Kram Marianne

    SvaraRadera
  4. Jag hade också stora planer på att vårröja när jag hade mina lediga dagar men så fick vi ett snötäcke, vad sur man blir. Nu är det nog borta men nu jobbar jag ju så...

    Härligt med vår i alla fall men rätt kyligt är det här ännu.
    Ha det bra
    Lotta

    SvaraRadera
  5. Sv: Usch låter inte kul. Hörde att ni ska ha inventering då också. Varför just 1:a maj? :O

    SvaraRadera